Oorzaken en gevolgen van slecht slapen

26 augustus 2019
Slecht slapen

Slecht slapen is voor niemand gezond. Bovendien wordt uw dag er niet leuker op als u geen goede nachtrust hebt gehad. Door het slechte slapen kunt u bijvoorbeeld sneller geïrriteerd raken en moeite hebben om u goed te kunnen concentreren. Vervelend en bovendien vaak onnodig. In veel gevallen kunt u namelijk met het nemen van een aantal eenvoudige maatregelen al beter slapen.

 

In dit artikel bespreken we daarom een aantal veelvoorkomende oorzaken waardoor u mogelijk slecht slaapt en wat u kunt doen om de kwaliteit van uw nachtrust te verbeteren. Ook gaan we in op de gevolgen van slecht slapen, om het belang van een goede nachtrust te verduidelijken.

 

Mogelijke oorzaken van slecht slapen en wat u eraan kunt doen

Het matras en de bedbodem

Een matras dat onvoldoende ondersteuning en comfort biedt, zorgt ervoor dat de druk op het lichaam te hoog kan worden. Daardoor wordt de bloedsomloop minder goed, kunt u last krijgen van lichamelijke klachten en neemt de kwaliteit van uw nachtrust af. Het gebrek aan ondersteuning kan komen doordat u op een matras slaapt dat niet goed bij u past of doordat het matras simpelweg te oud is. Voor dat laatste geldt dat u als richtlijn kunt aanhouden dat een matras na 8 jaar moet worden vervangen. Voor wat betreft de bedbodem is het met name van belang dat het matras goed kan ventileren, daardoor kan het matras optimale ondersteuning bieden en verlengt u de levensduur.

Beddengoed

Het beddengoed moet met name goed ventileren. Op die manier blijft de temperatuur prettig tijdens het slapen. Daarnaast is het gewicht van het beddengoed van belang voor het slaapcomfort. Sommige mensen vinden het prettig om onder lichtgewicht beddengoed te slapen, terwijl de ander juist de voorkeur geeft aan zwaarder gevoel.

Persoonsgebonden factoren

Naast het bed kunnen persoonsgebonden factoren voor een slechte nachtrust zorgen. Denk aan een periode van ziek zijn, maar ook aan stress. Als klanten ons vertellen dat ze slecht slapen, is één van de vragen die we stellen of dat ook het geval is als ze op vakantie zijn. Vaak is het antwoord dat ze dan wel heerlijk hebben geslapen. Is dit herkenbaar voor u? Onderzoek dan welke zaken u in het dagelijks leven stress geven en welke maatregelen u zou kunnen nemen om de stress te verminderen.

Gebruik van mobieltjes en andere schermen

Mobieltjes en andere schermen produceren blauw licht dat blokkerend werkt op de aanmaak van het hormoon melatonine. Dit hormoon heeft uw lichaam nodig om in slaap te vallen. Daarom is het aan te raden om minimaal een uur voor het slapen gaan geen mobieltjes of andere beeldschermen te gebruiken, zodat u sneller en beter slaapt.

Is het door omstandigheden echt nodig om vlak voor het slapen gaan een beeldscherm te gebruiken? Beperk het blauwe licht dan tot een minimum met behulp van een blauwlichtfilter. Op de meeste mobieltjes is dit filter via de instellingen te activeren. Voor computers met Windows 10, kunt u de intensiteit van het blauwe licht met behulp van de nachtlamp functie eenvoudig instellen. Bekijk hier hoe u dit stap voor stap doet. Als u een Mac gebruikt, dan kunt u de Night Shift gebruiken, lees hier hoe u dat doet.

 

Overigens is het blauwe licht niet het enige dat u wakker houdt als u mobieltjes of andere beeldschermen gebruikt. Doordat uw hersenen bezig zijn met het verwerken van de informatie op het scherm, worden ze actiever en wordt het lastiger om in slaap te vallen. Het lezen van een boek of het luisteren van rustgevende muziek is daarom een betere bezigheid als u bijna gaat slapen.

Eten en drinken

Wat u eet en drinkt kan grote invloed hebben op de kwaliteit van uw nachtrust. Met name het eten van voeding met veel koolhydraten en suikers kunnen u langer wakker houden. Dat komt doordat dergelijke voeding een energieboost geeft en uw lichaam daardoor actief wordt. Om te voorkomen dat eten uw nachtrust kan verstoren, is het aan te raden om minimaal 3 uur voor het slapengaan niet meer te eten. Wilt u toch nog wat eten, omdat u een hongerig gevoel heeft? Kies dan voor snackgroenten of noten.

 

Voor wat betreft het drinken is het gebruik van alcohol in de avond af te raden. Alcohol zorgt ervoor dat de kwaliteit van uw slaap afneemt en u zich de volgende dag minder uitgerust voelt. Ook het drinken van cafeïne houdende dranken (zoals koffie en frisdranken) kan ervoor zorgen dat u minder goed in slaap kunt vallen. Cafeïne kan maar liefst zes uur in uw lichaam actief blijven, daarom is het aan te raden om na drie uur ’s middags geen koffie of andere cafeïne houdende dranken te drinken.

Wat zijn de gevolgen van slecht slapen?

Iedereen heeft weleens een nacht slecht geslapen. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, zolang het maar niet vaak gebeurt. De gevolgen van slecht slapen kunnen namelijk al snel merkbaar worden. Enkele voorbeelden van mogelijke gevolgen zijn ( u herkent deze vast wel)

  • Vermoeid gevoel
  • Moeite om dingen te onthouden
  • Minder goede concentratie
  • Hoofdpijn

Investeer in een goede basis voor uw nachtrust

Zoals u heeft kunnen lezen, zijn er meerdere oorzaken die als gevolg kunnen hebben dat u slecht slaapt en last kunt krijgen van de genoemde klachten. Daarom is het belangrijk om voor een goede basis te zorgen, zodat de kans op een slechte nachtrust kleiner wordt. Bij Engering kunnen wij u daarbij helpen met een goed advies voor het juiste bed, matras en beddengoed. In onze beddenspeciaalzaak in Den Haag hebben we een selectie bedden en beddengoed van topkwaliteit die u kunt testen. Kom langs in onze speciaalzaak voor een goed en vrijblijvend slaapadvies. Onze slaapspecialisten helpen u graag om de juiste keuze te maken, zodat u straks heerlijk kunt slapen.

 

Kom langs in onze speciaalzaak